Media History

ISSN: (Print) (Online) Journal homepage: https://www.tandfonline.com/loi/cmeh20

3
El
8
8

Routledge

Taylor &Francis Group

Looking at Africa with Lisbon Eyes

The ‘wind of change’ in the colonial press of Luanda

Joao Manuel Rocha

To cite this article: Jodo Manuel Rocha (2020): Looking at Africa with Lisbon Eyes, Media History,
DOI: 10.1080/13688804.2020.1804344

To link to this article: https://doi.org/10.1080/13688804.2020.1804344

@ Published online: 13 Aug 2020.

\J
C;/ Submit your article to this journal

||I| Article views: 5

A
& View related articles &'

@ View Crossmark data (&'

CrossMark

Full Terms & Conditions of access and use can be found at
https://www.tandfonline.com/action/journalinformation?journalCode=cmeh20


https://www.tandfonline.com/action/journalInformation?journalCode=cmeh20
https://www.tandfonline.com/loi/cmeh20
https://www.tandfonline.com/action/showCitFormats?doi=10.1080/13688804.2020.1804344
https://doi.org/10.1080/13688804.2020.1804344
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=cmeh20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/action/authorSubmission?journalCode=cmeh20&show=instructions
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13688804.2020.1804344
https://www.tandfonline.com/doi/mlt/10.1080/13688804.2020.1804344
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13688804.2020.1804344&domain=pdf&date_stamp=2020-08-13
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13688804.2020.1804344&domain=pdf&date_stamp=2020-08-13

Media History, 2020
https://doi.org/10.1080/13688804.2020.1804344 ) Gheck or updates |

LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES
The ‘wind of change’ in the colonial press
of Luanda

Joao Manuel Rocha

Suddenly, in the summer of 1960, the map of Africa gained a new political outline, with the pro-
clamation of nine independences. But the majority of Luanda's newspapers appeared not to see
the ‘'wind of change' blowing through the continent. In its pages, the news of Africa would
barely mention more than the crisis in one of its neighbours, the former Belgian Congo. The analy-
sis of the news about the proclamation of independences leads us to formulate the hypothesis that
the relative invisibility of the smooth transitions and the major emphasis given to turbulent situ-
ations in the continent contributed to value the Portuguese colonial model. Crossing the analysis
with research made in archive, this article also contributes to the characterisation of the Angolan
daily press on the eve of the Portuguese colonial war.

KEYWORDS Angola; colonial press; journalism; Portugal; Portuguese empire;
Salazar

Introduction

Those who would get their information simply through the Didrio de Luanda would
have passed right by the independentist winds that in the summer of 1960 were blowing in
the then-called French Africa. Only when five new States had already been proclaimed did
the newspaper inform its readers, though in a mitigated way and through Lisbon, that
something more was happening in Africa besides the political and military convulsion in
the ex-Belgian Congo," which all the press in Angola followed closely for months. It hap-
pened with a short news from Lusitania,” a news agency that ‘has as a goal to support
the New State and its colonial ideology, aiming to help build, through a specific political
communication, the Portuguese Empire’ Entitled ‘Portugal recognised the new Central
African Republic’, that piece of news was published at the end of a column of an inside
page of the 14th August edition.

In fact, the sovereignty of Dahomey, years later known as Benin, which occurred on
the 1st August, was indirectly pre-announced on the previous day, the 31st July, in a brief
news piece by the F.P. agency.* It announced the composition of the French delegation
sent from Paris for the ceremonies. But after that, for two weeks, nothing else was
written about the wave of independences that was sweeping the French Equatorial and
Occidental Africas. However, since the beginning of August, besides Dahomey, a
number of countries had become independent, without the newspaper dedicating it a
single line: Niger, on the 3rd; Upper Volta, later renamed Burkina Faso, on the 5th; Ivory
Coast, on the 7th; Chad, on the 11th; Central African Republic, on the 13th; the Republic
of Congo, on the 15th; Gabon, on the 17th; and Senegal, on the 20th.

Routledge
% Taylor&Franchroup © 2020 Informa UK Limited, trading as Taylor & Francis Group


http://orcid.org/0000-0001-6835-1163
http://www.tandfonline.com
http://crossmark.crossref.org/dialog/?doi=10.1080/13688804.2020.1804344&domain=pdf&date_stamp=2020-08-13

JOAO MANUEL ROCHA

Was it an isolated case the alienation of the Didrio de Luanda, congener of the
Lisbon’s Didrio da Manhd, and likewise property of the Unidao Nacional, the single party
of Oliveira Salazar’s dictatorship known as Estado Novo (New State, in English)?® Or did
all four dailies published in the Angolan capital ignore ‘the winds of change’, six months
before the beginning of the colonial war in Angola?® Understanding how Portuguese colo-
nial press published in Luanda covered the African independences of August 1960 is the
purpose of this article.

In a context of constraints to journalism imposed by the dictatorial and colonial
regime, namely censorship, one cannot expect to find satisfaction with the independence
wave, considering that the Portuguese government denied having colonies and considered
Portugal a pluri-continental country. However, the mapping of the journalistic attention
given to the independences may reveal singularities in the editorial lines, thus contributing
to a better characterisation of the existing dailies in Angola in the beginning of the 1960s.

At the time, the authoritarian regime kept the discourse of a supposed national voca-
tion to possess and colonise territories and civilise populations, an axiom inscribed in the Colo-
nial Act, a law intending to reinforce the thesis that colonies are Portuguese soil, conquered in
the overseas expansion: ‘It is of the organic essence of the Portuguese nation to possess and
colonise overseas territories and to civilise indigenous populations there comprised’.”

After World War I, ‘in order to survive politically, Salazar was forced to carry out
reforms, to give an outward appearance that the regime was becoming a democracy’®
His promise of free elections like in the ‘free England’ (Didrio de Noticias and O Século,
November 14, 1945) however, would be limited to short periods of 30 days before the
vote, during which ‘some freedom of expression was allowed, yet always with a threaten-
ing presence of censorship’,® which ‘sought by all means at their disposal to force interpret-
ations that would favour the government’."

In 1951, in an attempt to prevent criticism and keeping the independentist winds
away, the Estado Novo revoked the Colonial Act and operated a ‘semantic decolonisation’,"’
replacing the terms ‘empire’ by ‘overseas’ and ‘colony’ by ‘overseas provinces'. On guard
‘against the wind’, based on an idea of a Portuguese colonial vocation and exceptionality,
rooted even in elites and regime opponents,'? the Lisbon government tried to resist,
namely through a ‘Portugalisation’ of the colonial territories,'® and later, by taking up arms.

Methodological Paths

The newspapers which integrate the corpus were the August 1960 editions of the
four dailies published in Luanda, that we characterise with bibliographic references, infor-
mation gathered through the analysis of newspapers and research in colonial archives.
Concerning the coverage of the African independences, though the period of a month
may seem short for an analysis, we think the concentration of nine independence procla-
mations in less than three weeks provides a sample relevant to understanding the way the
papers looked at the independentist wave in Africa. Of course, other samples could be
chosen, but we thought that that concentration enables the identification of eventual pat-
terns and characterisation of journalistic approaches of the independentist trend.

The phase selected, a few months after McMillan’s speech that ‘gained enormous
notoriety and tormented the powers that continued to resist the aspirations of the black



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES
majority’,'* and a few months before the beginning of the war in Angola, in 1961, is rel-
evant because it's the peak of the 17 independences of 1960, in itself a year in which
the independentist movement peaked, reason why it became known as the Year of Africa.

Methodologically, we chose an approach inspired by the Content Analysis and the
Critical Discourse Analysis, used as cooperative tools to ‘read’ the journalistic coverage.
The Content Analysis is a technique suitable for the intended purposes because it allows
to identify the presence or absence of data or characteristics in journalistic records,
making it possible to go beyond the surface of the manifest content and permitting
valid and replicable inferences for the context in which they were produced.’” The Critical
Discourse Analysis is an important tool to identify, in the structures of the discourse, how
ideologies—sociologically understood as a set of beliefs or values—can be ‘transmitted,
normalised or legitimised’.'®

In practical terms, we started the analysis of the coverage with an exploratory
reading of all the news concerning the independence proclamations—a dimension of
the analysis also important to gather information about the newspapers and for the defi-
nition of the subsequent methodical steps. In that preliminary approach, 36 articles about
eight countries were identified—Dahomey, Niger, Upper Volta, Ivory Coast, Chad, Central
African Republic, Republic of the Congo, Gabon—namely about their declarations of inde-
pendence and related developments, like the admission to the United Nations. About the
split of the Mali Federation and subsequent proclamation of independence by the Senegal,
58 pieces of news were published."”

Admitting that the major interest in the crisis of the Mali Federation is explained by
the conflictual nature of the situation, an unwritten news-value since early journalistic
times,'® we decided to focus on the news about the other eight independences, trying
to characterise that coverage. This way, we think we could better understand how indepen-
dences were covered when a negative factor is not present.

The exploratory approach allowed us to create a table of categories/dimensions to
systematise the information collected in the content analysis about the coverage of
those eight independences. After this procedure, based on a description that does not
set any initial hypothesis, but which also permits to go beyond the manifested content,
the sample was analysed in the perspective of the critical discourse, bearing in mind the
authoritarian and colonial conditions of 1960s Portugal.

A desirable dimension of the investigation would be the confrontation of the results
of the analysis with the proofs of censorship, but the lack of that kind of archival infor-
mation in that period hampered that demarche. However, the research made in colonial
archives was fruitful as it gave us relevant information on how the colonial authorities
saw the Angolan dailies. That's why, in face of the investigation results about the coverage,
we decided to deepen the research about a newspaper that appears as a special case: the
ABC-Didrio de Angola.

When researching we were aware that what was published was not only the result of
editorial choices. Under the Estado Novo, the journalistic work was conditioned by different
forms of coercion, dependent on directives from the political power and controlled by a
censorship apparatus which had a ‘central place in the process of colonial domination”."®
Much like the remaining press of the colonies and the European metropolis, a constant
gaze of censorship hovered over the Angolan dailies, which carried out a determination



JOAO MANUEL ROCHA

of Salazar since the beginning of his governance: ‘The newspaper is the spiritual food of the
people and must be inspected like all foods'.?°

In Luanda, the prior censorship was exercised by a committee nominated by and
dependent on the General Governor,?' in turn designated by the central government, to
which he reported, and from which new instructions came from when deemed necessary.
The censorship was therefore dependent on Lisbon. The local committee was composed
by ‘suitable people, who give the greatest guarantee of defence of the existing political
and social order’,*? whose job was to evaluate press proofs and decide if they could be pub-
lished, prohibited or changed to be publishable. If newspapers did not comply to instruc-
tions, they were susceptible penalties from fines to ban.

That contextual dimension is omnipresent—This edition was certified by censor-
ship’, was stamped in front pages of every edition. But the effects of censorship aren't
only those resulting from the intervention of censors to cut or to alter the news prior to
the printing process, in order to turn the edition acceptable to the regime. They are also
those caused by self-censorship, motivated by the conviction that a certain issue would
be supressed. The result is an ‘amputation’, as written by a metropolitan journalist of
that time, mentioning ‘themes that are not even treated, problems that are not even

addressed, people that aren’t discussed, news you do not touch’.??

The Luanda Dailies ...

The most important daily of the colony was A Provincia de Angola, the first daily of
‘Portuguese Africa’, founded in 1923 and marking the beginning of professional journalism
in Angola.* Morning paper, broadsheet, combining private and business capital, with an
institutional profile, it was associated with a ‘semi-liberal colonial sector’ with autonomist
positions when possible, driven by the idea that those who lived in Angola ‘were the
ones entitled to rule’.?> At that time, it published articles from the influent North American
columnists Walter Lippmann®® and Drew Pearson. For more than half a century it had a
huge importance in the territory, becoming a ‘real school for press men’.?’ A Provincia
was published until 1975. That year, the year of Angola’s independence, gave rise to the
Jornal de Angola, which became the government’s newspaper in the following decades.

Aligned with the regime’s colonial project, O Comércio, also matinal and broadsheet,
associated with the Associacdo Comercial de Luanda (Luanda’s trade association), began
publishing in 1933, succeeding the Comércio de Angola. In the beginning of the 1960s
its head newsroom was Artur Ferreira da Costa, enthusiastic supporter of the dictatorship,
who in Lisbon led the newsroom of the Didrio da Manha. In 1961, owing to his reports on
the beginning of the war, his voice would become familiar on the state radio, Emissora
Nacional, and the beginning of his interventions, famous: ‘From here Luanda, Ferreira da
Costa speaking'.

Formally official was the Didrio de Luanda, which in 1936 succeeded the Ultima Hora.
This afternoon newspaper with a tabloid format had a political engagement in favour of
Salazar's government.?® ‘It was faithful to the regime and the governments of Angola, dis-
seminating the colonial program and its guidelines’.*®

The latest of Luanda’s titles was the ABC-Didrio de Angola. Created in 1958, controlled
by the company Industrias ABC S.A.R.L,, it was an afternoon daily then published in berliner



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES

format, which around the time of its release made its stocks available to the public. The
newspaper’s strongman was Manuel Machado Saldanha, ‘an old and honoured demo-
crat’® ABC is seen as a paper with an ‘anti-Salazar character®' and was ‘widely read by
the black population of Luanda’.>* Acacio Barradas, a journalist who led the newsroom,
recalled that ‘the typography that came to print the ABC was the same that made the
posters of Humberto Delgado [who ran against the dictatorship’s candidate in the 1958
Portuguese presidential election] in Angola. The ABC immediately became very connected
with the opposition’.3® ‘Not truly being of the opposition, it was an independent journal, as
much as possible. And in Luanda, it was the only one that did not follow along with the

hosannas to the regime’.>*

... the ABC's Specificity

The ABC was the only daily that did not publish telegrams from Lusitania agency
about the meetings Salazar held in Lisbon—hollow news, redacted in an almost invariable
way, sort of an a posteriori agenda in which only the interlocutors were mentioned, but not
the result nor the motive of the meeting. Other examples found in the newspapers corpus
reinforce the Saldanha’s newspaper specificity. For instance, writing about a military parade
of colonial troops in Luanda, which occurred on the 15th August, anniversary of end of the
Dutch occupation in the seventeenth century,®® the ABC just wrote, in a sober way, that
Luanda was celebrating that anniversary. This can be seen as a stance taken in contrast
with the vocabulary formulas of ideological adhesion used by the other papers: the cer-
emony was ‘imponent’ for the Didrio de Luanda, ‘exciting’ according to the A Provincia
and 'very bright’ in the words of the O Comércio.*®

The editorial line of the ABC caused concerns to the GNP (Gabinete de Negdcios Poli-
ticos), political department of the Ministry of the Overseas, in Lisbon, which would increase
with the beginning of the colonial war in 1961. In January 1962, the director of the depart-
ment asked PIDE, the political police of the regime,*” for information about the newspaper
that he feared could be a ‘dangerous fifth column’.®
The suspicions would remain, as confirmed by another report, from February 1964:

Kept on tuning using the same tuning fork: nativism (it never lost an opportunity to
say Portugal, in opposition, for instance, to Metropolis)*°
stories through which it pretends to embarrass our overseas politics. Testimonies of
a racist nature, not even for being mere accidents in the general behavior of the
population, are pointed out as much as possible; referring, whenever possible to the
low level of life as well as to the absence of efforts for literacy, simultaneously highlighting

with reference to facts or

the value of the expenditures with the military*®; the oppression and the exploitation
perpetrated against the black [people] are invoked in a mischievous and rarely
talented way.*'

The fact that the newspaper had ‘an intelligent editorial direction’ led the department to
suggest the newspapers’ censorship should be ‘trusted to a person with preparation and
special skills"*>—a recommendation repeated several times in different years.**
According to PIDE, the tolerance with the ABC is justified by the censorship apparatus
with the argument that it was the ‘only “liberal” newspaper that was not appropriate to



JOAO MANUEL ROCHA

prejudice, on the contrary, it should be maintained, to internationally justify the [supposed
existence of] the freedom of the Portuguese press’.**

Having that utility for the regime, considering its specificity in the panorama of the
daily press, one should not forget that ABC emerged from the colonial society and, in con-
sequence, its thematic editorial options were, as we'll see, similar to the other Luanda’s
newspapers. Yet with relevant and meaningful political nuances that we identified in the
case of Saldanha’s paper.

Newspaper’s editorial trends: The content analysis of the front pages of all the four
dailies led us to conclude that, regardless of the singularities of each newspaper, the

reports of Luanda’s daily press can be grouped into three main thematic categories:

(M news concerning Angola, namely about actions and declarations of the local auth-
orities; ceremonies; economic activity; developmental projects; and problems or
activities of the colonial sectors; e.g. speech of the governor-general in the solemn
inauguration in Luanda of the Vacation Courses of the University of Lisbon; infor-
mation about the requests of coffee exportation; or problems in the supplying of
water to the city of Lobito;

(2)  news of the metropolis, with detailed information about issues like the official
opening of a playing field in a town in Algarve or that a man from the centre of Por-
tugal completed 100 years—though the visit of the President of Brazil, Juscelino
Kubitschek, to Portugal, stands out in that month;

(3)  foreign news, dominated by the crisis in the neighbouring former Belgian Congo,
which deserves daily references and a frequent presence on the front pages®;
and by issues concerning United States and the Cold War: an incident involving
an American pilot, Gary Powers, whose U2 plane was shot down over the Soviet
Union; the American presidential race between Richard Nixon and John Kennedy;
divergences between China and Soviet Union; and rumours of a possible replace-
ment of Fidel Castro, sick with pneumonia, by his brother Raul.

Beyond news from Angola, metropolis and foreign news, two other categories
should be added: sports, which despite its limited spotlight on the front pages occupies
a generous space on the paper; and news reports of other colonies, namely, that month,
Goa and Mozambique.At the same time that the dailies devoted great attention to activi-
ties and problems of the colonial sectors, there was an almost total absence of articles
regarding problems of the native people or endogenous culture, although black people
represented the overwhelming majority of the Angolan population.*® Even enlarging the
analysis to the full editions, at O Comércio and Didrio de Luanda, no references of that
kind were found. For the two other papers, such references are few and none of them
takes on the form of a news report: two ethnographic texts signed by an anthropologist,
at A Provincia®’; a memorialistic text and a chronic with popular expressions at ABC.*®

The aforementioned exceptions confirm the ‘idea of the African cultural emptiness’
dominant in the regime®® and that the ‘African population disappeared of the agenda and
journalistic contents over the authoritarian period’.>® At the same time, they support the
idea that the ABC-Didrio de Angola was a particular case.



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES

A Telegraphic Coverage

The lead of the short news about Central African Republic published in the August
14th edition of Didrio de Luanda mentioned above informed that from then on there
was a new sovereign State. But the title was constructed with information coming from
Lisbon—Portugal had recognised the independence. In the edition of the 17th, through
a short news coming from Brazzaville, the readers were informed about the independence
of the French Congo, on August 15th. But the other independences would only be men-
tioned for the first time on August 23rd, with information coming from the United
Nations: ‘Today the Security Council meets once again to evaluate the request for admis-
sion of new members’, the title announces. In total, the newspaper dedicated six tele-
graphic news to the independences of that month”' (see Table 1).

In O Comércio, the attention given to the proclamation of new states was similar—
seven short news, six of which with a single paragraph (see Table 2). On the 6th of
August, resorting to Lusitania, it reported ‘the independence of Upper Volta'. But about
the already proclaimed nations, the daily only refers to it for the first time on 13th, in
order to also report the recognition by the Lisbon government: ‘Portugal recognised five
new African republics’, the newspaper informed. The first paragraph said the indepen-
dence of Chad had been declared, and the same article also stated that ‘similar decisions’
had been taken towards Dahomey, Niger, Upper Volta and Ivory Coast, thus reporting the
independences that the paper had not yet mentioned.

The independence of the Central African Republic is published on the 15th, using
almost the same words used by Didrio de Luanda on the eve, since the source was the

TABLE 1

News about African independences in Didrio de Luanda

Day Title Paragraphs Protagonis Source Origin Page

14/8 ‘Portugal recognised 2 Portuguese Lusitania Lisbon 5
the new Central government
African Republic’

17/8  ‘Independence of 2 Fulbert Youlou F.P. Brazzaville 4
the Congo [President of
(french)’ Congo]

17/8  untitled short news 1 Belgian King n/d Brussels 5
about felicitations Baldwin
to the ex-French
Congo

23/8 ‘The Security 4 Security Council  F.P. United 4
Council meets Nations

again today to
assess the request
for admission of
new members’

23/8 ‘Central African 1 Central African F.P. United 9
Republic also Republic Nations
requested
admission’

24/8 ‘New United Nations 3 Security Council  F.P. New York 5

members’




8 JOAO MANUEL ROCHA

TABLE 2

News about African independences in O Comércio

Day Title Paragraphs  Protagonist Source Origin Page

6/8  ‘The Independence of 1 Upper Volta Lusitania Lisbon 8
Upper Volta’

13/8 ‘Portugal recognised 5 3 Chad Lusitania Lisbon 3
new African
republics’

13/8 ‘Independence of Chad’ 1 Chad Lusitania Fort- Lamy 8

15/8 ‘The Independence of 1 Central Lusitania Lisbon 16
Central African African
Republic’ Republic

18/8 ‘Abbot Youlou asks for 1 Fulbert Lusitania  United 3
the admission of his Youlou Nations
country to the United (President
Nations’ of

R. Congo)

18/8 ‘Independence of 1 Gabon n/d Libreville 8
Gabon’

24/8 ‘Two republics of 1 Security A. New York 3
Congo’ [recommend Council

the admission of eight
new African nations]

same: Lusitania, that in its Style Book underlines the importance of ‘attention and care’ to
be given to the ‘sacred interests of the Homeland and of the good name and national
dignity’.>> On the 18th, O Comércio informs that abbot Youolou, president of the Republic
of Congo, requested his country’s admission to the United Nations, following an indepen-
dence that had not yet been referred.

The A Provincia de Angola gave little more attention to the independences than
Didrio de Luanda and O Comércio—nine short pieces (see Table 3). However, as opposed
to what happened with those newspapers, some were published in the front page,
although with very small headlines. A significant part of the news was about the recog-
nition of the independences by Portugal and about the process of admission to the
United Nations. In the first of the brief reports about Portuguese recognition, on the
13th, previous diplomatic initiatives that the paper had not yet mentioned are summarised.
Most of the news came from Lusitania.

More attentive was the ABC-Didrio de Angola, that registered all independences, in
some cases announced by anticipation, and signalled the process of accession to the
United Nations. However, the majority of the 14 news pieces published by this newspaper
are only one paragraph long, with one exception (see Table 4). Besides the systematic cov-
erage, this paper published, on the 29th, a map about a ‘new’ Africa (see Figure 1). Under
the title ‘A map of the current Africa’, it brought attention to the ‘unsettling speed at which
the physiognomy of the African continent changes’. Reprinted from the Lisbon daily O
Século, paged to all the five columns, the map takes most of the front page, and is
accompanied by a small text of context and a list, which extends to the last page, of the
African territories and the indication of its juridical status, including the ‘Portuguese
provinces'.



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES 9

TABLE 3

News about African independences in A Provincia de Angola

Day Title Paragraphs Protagonist Source Origin Page

2/8  ‘Dahomey is 2 Dahomey Lusitania Porto- 1
independent within Novo
the french
community’

6/8  ‘Upper Volta is 2 Upper Volta Lusitania Uagudugu 8
independent’

13/8 ‘The portuguese 3 Chad Lusitania Lisbon 1-2
government

recognised the
independence of the
new republics of
Chad, Dahomey,
Niger, Upper Volta
and lvory Coast’

15/8 ‘Portugal recognised 1 Central Lusitania Lisbon 8
the new Central African
African Republic’ Republic
18/8 ‘Youlou asked Mr. “H” 1 Abbot Youlou Lusitania New York 1
the admission of (ex- (President
french) Congo to the of R. Congo)
U.N/
18/8 ‘Gabon is also already 1 Gabon Lusitania Libreville 1
independent’
18/8 ‘Admission to the UN’ 1 Upper Volta A. New York 8
Niger, Ivory
Coast and
Dahomey
24/8 ‘The UN solves the 1 United A. United 8
admission of seven Nations Nations
new African
republics’
25/8 ‘The admission of new 2 Security A New York 1
members to the UN’ Council

Results from the Analysis

The first eight African independences proclaimed in Africa on August of 1960 were
nearly ignored by the daily press of Luanda. In several cases, readers that relied mostly on
Didrio de Luanda only knew something was happening days later and by indirect means.
Indirect because, except for the ABC, the news informed, in some cases, more about the
complementary or side aspects of the proclamation of independence rather than the pro-
clamation itself: the recognition by the Portuguese government, the admission process of
the new countries into the United Nations. Indirect also because a significant portion of the
news originates from Lisbon, New York or Paris. In the O Comércio and the A Provincia de
Angola most of the news was redacted in Lisbon, by Lusitania.

It was a limited coverage made up of short news, most of them a single paragraph
long, reproducing telegrams from agencies. In the O Comércio and A Provincia de Angola
most of the news were written by Lusitania.’®> The sources of the news regarding the



10

JOAO MANUEL ROCHA

TABLE 4

News about African independences in ABC-Diario de Angola

Day
2/8

3/8
5/8

6/8

8/8

11/8

12/8

13/8

14/8

14/8

15/8

17/8

18/8

25/8

Title

‘Dahomey/
Emancipation’
‘Niger/
Emancipation’
‘Upper Volta/
Emancipation’
‘Ivory Coast
proclaims
independence
tomorrow’
‘France/New
autonomous
republics’

‘Chad/
Emancipation’

‘Chad asked for
admission to the
UN’

‘Portugal recognised
the independence
of the french-
african republics’

‘Republic of Congo/
Emancipation’

‘Portugal/
Recognition of
Central African
Republic’

‘France/Congo
independent’

Short untitled piece
mentioning the
independence of
Gabon

‘UN/Requests for
admission’

‘Chad/Political
dismay?’ [informs
that the prime
minister
dismissed his
deputy]

Paragraphs
1

1

Protagonist

Republic of
Dahomey
Republic of Niger

Republic of
Upper Volta
Republic of Ivory

Coast

Chad, Central
African
Republic and
Congo

Republic of Chad

Republic of Chad

Portuguese
government

Republic of
Congo

Portuguese
government

Republic of
Congo
Gabon

Republics of the
French-African
Community
who became
independent

Prime minister of
Chad

Source

A

A

Lusitania

A.

Lusitania

n/d

n/d.

Origin
Cotonou
Niamey
Uagadugu

Abidjan

Paris

Fort-Lamy

Fort-Lamy

Lisbon

Brazzaville

Lisbon

Brazzaville

n/d

Paris

Fort-Lamy

Page

independences are not identified in any instance, although they are implicit—the govern-
ments of the new States, the Portuguese government, the United Nations, the French gov-
ernment. In most situations the news protagonists were the new African States or their



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES

i
ECE NAO nnf-“-“*-lﬂ!ﬂe =
anhado Lumuamba sosat
viagem a Stanleyville A AFRICA

ACTUAL

 conferéncia dos ministros dos Estrangeiros

dos paises africanos [TV} /\N(‘OM
INAUGURADA EM uzol-__-: = e e

l....._

RNt === Regulata a instalacao
5_"“'“‘_:.—].'—:;-:-.:- DE_FABRICAS DE POLVORAS

i TSR R ZSTSCUE EXPLOSIVOS NO ULTRAMAR
= o rty :
I it

do que JANIO QUADROS

que odvegs wne epessimecso com o regims
wwbans ¢ (o @ URSS

DA WA SDITA PAGRA

—— @ Compre SHODR ——

FIGURE 1
Front page of ABC, 29 August

leaders, in others the focus and the protagonist were the Lisbon government—which had
recognised the new States—or the United Nations—that decided upon the requests to
integrate the organisation. The newsworthiness derived from Portuguese recognition hap-
pened mostly in the Didrio de Luanda and in the O Comércio, the newspapers most aligned
with the colonial regime, as seen before.

The news’ concision is a dimension that stands out in the analysis. The most exten-
sive is a four-paragraph news report published in the Didrio de Luanda on the 24th. None-
theless, to conclude that in that specific case the newspaper made a greater editorial
investment would be fallacious once the paragraphs are in fact just four short sentences
each, and the length—much like the number of news—is an information with little heur-
istic interest.

Although almost always with a single paragraph (see Figure 2), only the ABC consist-
ently reported on the emergence of the new states. Even still, it is distinguished from the
remaining newspapers due to the frequency of coverage and by the fact that it provided
the only moment of relevant visibility to the winds of change blowing in the continent: the

11



12

JOAO MANUEL ROCHA

= 0 RIVAL POLITICO DE LUMUMBA

- PEDIU A O.N. U. A REALIZACAO

NIGER

EMANCIPAQA0

NIAMEY, 3 — Proclamou a sua
independéncia, esta madrugada, a
Repiblica de Niger, que até agora
era uma repiblica auténoma na
Comunidade Franco-Africana, —A.

FIGURE 2
Piece of news of ABC about the Niger independence, 3 August

publication, on the first page, of the map of the new Africa. Apart from that moment of
greater relevance, the concision of the published news in the overall array of newspapers
gives it a limited visibility, even when published on the front or last page, which constitutes
the ‘interface with the outside world’.>* In the cases where the news were published in that
space—always in the A Provincia de Angola and the ABC, sometimes in the O Comércio,
never in the Didrio de Luanda—their presence is faded by the little prominence it has
on the page as a whole.

The discreet coverage of the independences ‘without history” had, as counterpoint, a
greater visibility given to the crisis in the Mali Federation, whose independence was pro-
claimed on the 20th of June. The subject deserved, as mentioned, a more extensive edi-
torial investment, expressed by the publication of a greater number of news, 58,
frequently more developed. In its first news about the case, on August 9th, the A Provincia
de Angola dedicated seven paragraphs to ‘serious divergences [which] threaten the regime
of the recent Mali Federation’ and the O Comércio, which in the next day informs that ‘Dis-
sidences rise up in the recent Federation of Mali, owing to matters that divide Sudanese
and Senegalese leaders’, publishes on the first page, on the 27th, a small map displaying
Mali ‘now dismembered into Senegal and Sudan’.

Only when the crisis is aggravated does the Didrio de Luanda give attention to Mali
Federation. It happens on the 20th of August, when it reproduces a report from the F.P,
informing on the decision of the Legislative Assembly of Senegal to proclaim



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES

independence and break up its connection with the former French Sudan. But, just like the
three other newspapers, from then on it attentively accompanies the situation, apparently
for considering that it may evolve into a conflicting scenario similar to the former Belgian
Congo, as it lets through by the title of the news published in the August 27th edition:
‘Reprise of the Congolese case?. With a systematic coverage, the ABC points out the
crucial moments of the process since the first news of ‘divergencies in the Mali Federation’,
on the 9th August, until after the consummation of the ‘divorce’.

Interpretations and Conclusions

In the journalistic coverage of the wave of independences of August 1960 by the
Angolan dailies we found two tendencies: great visibility of the split of the Mali Federation,
subject of more, and more developed reports; and a discreet, intermittent and telegraphic
coverage of the non-turbulent independences, almost invisible, except in one ABC edition
which gave it the main part of its front page.

Considering that ‘the analysis of the ‘unsaid’ is sometimes more revealing than the
study of what is truly expressed in a text,>” that quantitative dimension is relevant:
news flow about the Mali Federation crisis and the discreet coverage or absence of the
smooth independence transitions, both differently favour the Portuguese dictatorial gov-
ernment position that it was too early for some African countries, namely Angola, to
become independent. Resulting either from editorial decisions, internalisation of con-
straints or politics, the greater news visibility of crisis and conflict situations reinforces
the ‘virtues’ of the Portuguese colonial model, which gives an ideological dimension to
the journalistic coverage. In parallel, the poor visibility of the smooth independence
serves an identical purpose, because ‘politically there is only what is known to exist’.>®
The limited news visibility would then tend to be seen as the expression of a reduced
importance of the independentist movement.

Also relevant in a perspective of discourse analysis is the fact that the information is
filtered by Lisbon. In a significant number, the news reveals explicitly the government’s
position in face of a new African state—which is also relevant—and in many cases the
news come from the Lusitania agency, in fact a branch of the regime. Further studies
about different moments and international issues, and also comparative analysis
between what was published in the newspapers of the colonies and those from the metro-
polis, could test in a deeper way our conclusion that there is a Lisbon perspective in the
information published in Angola. However, our position matches with the idea that
‘highly centralised politics imposed cuts in the articles, news and reports on all items of
international conjuncture that could put in cause the established model””—a colonial
model present ‘in every grounding option, determinant of the destiny of movements
and regimes’ of Contemporary Portugal,®® rooted in a notion that Portugal ‘could not be
thought of separately’ from its colonies.>

Using media studies terminology, we consider the colonial tradition was a framing
which is present, as seen above, in different newspapers options and contents—framing
understood as a process of selection and salience of certain aspects of a perceived
reality in order to promote a particular definition or interpretation of a problem,*® as organ-
isation of the discourse according to a point of view or perspective.®’

13



14

JOAO MANUEL ROCHA

Our hypothesis is that the journalistic practises internalised, naturalising—in the
sense of adopting it, of making it ‘familiar'—the colonial doctrine. This is reinforced by
the understanding that while journalistic practises appeared ‘as a set of neutral, routine
practises’, they should, however, be perceived as an ‘ideological structure’ that favours
the perspectives of the most powerful groups.? In the same line it can be said that the
mass media constitutes the core naturalisation processes of ideas and hegemonic pro-
jects.%® If it happens in democratic societies, even more so when government is exercised
authoritatively.

Even with nuances, the Luanda’s papers gave preponderance to the statements of
the colony’s authorities, the ceremonies and the official initiatives, as well as to the econ-
omic dynamics and the interests of those that ensure the colonial structure. The rel-
evance of the news from the metropolis and the underlying ideal of a pluri-
continental country also contribute to naturalise the supposed Portuguese vocation to
possess and colonise territories and civilise populations. This way, given the colonial
framing and the assertion that the press was ‘relevant to the durability of the
regime’, since it contributed to the ‘political and ideological framework of the colonial
society’,** it is of no surprise that the winds of change had been minimal in the daily
press of Luanda.

But, at the same time, the hues identified in the journalistic discourse, even if
scarce, are relevant—as much as the absences of certain news—to characterise the way
the ‘winds of change’ were reported, but also as a contribution to draw a picture of
Luanda’s colonial press at the time. In this respect, complementarily to the scopus of
this article, and in line with what has already been suggested,®> we propose to look at
the differences identified in the coverage as an evidence that there are more singularities
in Angolan daily press than could be imagined under an authoritarian regime. To write, like
the ABC did, or not to write about peaceful transitions to the independence, whether in
brief or long reports, is not an innocuous option. Reporting that Salazar had a meeting
with a minister or ignoring it, could also be seen as taking a stance of detachment relative
to the regime.

The stifling political atmosphere and the censorship amputated the newspapers, but
the content and discourse analysis about the independence wave of August 1961 indicates
that some of it, at least in certain moments, have not given up and tried to cultivate a poss-
ible distance to the regime, like we confirm with the case of the ABC during the analysed
period. This conclusion matches with the assertion that in the Portuguese press under
Estado Novo, ‘overt criticism was not permitted, but hints and innuendo were possible
and were used more and more in the 1960s.%° In Luanda, the ABC-Didrio de Angola, the
least aligned daily of the overseas province, played that game and was the most attentive
to the winds of history. As a whole, in the other newspapers, the African independences of
August 1960 in Africa were largely ignored and seen with the eyes of the Lisbon colonial
government.

Disclosure Statement

No potential conflict of interest was reported by the authors.



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES

Funding

This work was supported by the Fundacdo para a Ciéncia e Tecnologia [grant number

Bolsa SFRH/BD/115274/2016].

Notes

. The declaration of independence of the Belgian Congo, now Democratic of Congo, on

June 30, 1960, was followed by a civil war and a temporary fragmentation of the
country.

. First portuguese agency. Founded by journalist Luis Lupi with the support of Marcelo

Caetano, Colonies minister, which a quarter of a century later would succeed Salazar. Lusi-
tania operated between December 1944 and November 1974.

. Baptista, “Como seiva em tronco forte,” 376.

4. French News agency, now AFP (Agence France Press).

13.
14.
15.
16.
17.

18.

19.
20.
21.
22.

23.
24,

. The authoritarian Estado Novo was established in 1933, succeeding the dictatorship. Salazar

was the head of the regime since 1932 and previously had been minister.

. The expression ‘winds of change’ was used in a speech about the dynamics in the colonial

world that the then British prime minister, Harold McMillan, stated in February 1960 in the
South African parliament, in Cape Town.

. Excerpt of the Acto Colonial [Colonial Act], decree-law 22465, published on 11th April 1933.
. Pimenta, “Nacionalismo, Oposicdo e Propaganda Politica,” 368.

. Lemos, “A Propaganda Oposicionista contra,” 389.

10.
11.
12.

Garcia et al.,"The Portuguese Empire: An Introduction,” 13.

Jerénimo and Pinto, “Modernizing Empire?” 54.

The Communist Party would only defend the right to self-determination and independence
of the colonies in 1957. Even after the beginning of the colonial war, in 1961, other opposi-
tion sectors would support the defence of the ‘province’ of Angola. Only later would the
anti-colonial idea become common amongst anti-salazarists.

Alexandre, Contra o Vento, 432.

Oliveira, “Harold McMillan, os ‘Ventos’,” 26.

Bardin, Andlise de Contetido, 40-41; Krippendorf, Content Analysis, 18.

Van Dijk, Discurso, Noticia e Ideologia, 114.

The Mali Federation was an ephemeral union between the Sudanese Republic and Senegal.
It achieved independence on June 20, 1960, and was dissolved by Senegal’s secession on
August 20, 1960.

Identified in the scholar literature in the seminal work about newsworthy by Galtung and
Ruge (1965).

Melo, D., “Imperial Taboos: Salazarist Censorship,” 161.

Ferro, Entrevistas a Salazar, 33.

Pinto, Segredos do Império da llusitania, 92.

Decree-law 27495, art. 66, number 1, published on 27th January 1937 and afterward regu-
lated and applied to the legislation of the colony.

Rego, “A censura prévia administrativa,” 167.

Lopo, Jornalismo de Angola: subsidios.

15



16

JOAO MANUEL ROCHA

25.

26.

27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.

37.

38.

39.
40.
41.

42,
43.

44.

45.

46.

47.

48.

Adolfo Maria, journalist in the ABC in 1961 and 1962, personal interview in Lisbon, 15th
November 2016.

Lippmann is the author, among other works in different areas, of Public Opinion, from 1922,
in which he suggested, although it is not referred to as such, that the press has an agenda-
setting function, concept formalised half a century after by Maxwell McCombs and Bernard
Shaw.

Melo A., Histdria da Imprensa de Angola, 143-5.

Ibid., 161-3.

Fonseca, “A Imprensa e o Império na Africa,” 236.

Torres, “Predambulo,” 23.

Melo A., Histéria da Imprensa de Angola, 173.

Adolfo Maria, personal interview.

Correia and Baptista, Memodrias Vivas do Jornalismo, 52.

Ibid., 56.

Anniversary of end of the Dutch occupation in the XVII century.

Considering that lexicon, a tool used in the Critical Discourse Analysis to identify the under-
lying ideology, these three newspapers all ‘normalise’, ‘naturalise’, the event.

Policia Internacional e de Defesa do Estado.

Secret letter [Oficio secreto] 77/15.009.900.023 (1)/ (77/15.009.900.001) (4), 6 January 1967,
Diverse Reports—Angola, 1949-1962, MU/GM/GNP/135/Pt.37, Historical and Diplomatic
Portuguese Archive.

Underlined in the document.

Reference to censure of the 24-12-1963 edition.

Memorandum [Apontamento] n. 415, Confidential. ‘Suject: Overseas Press—biweekly
report’, unreadable signature, 15 February 1964, Censorship of the Press in Angola, 1959/
JAN/09—1968/NOV/14, Y.7.5.. MU/GM/GNP/119/Pt.2., Historical and Diplomatic Portuguese
Archive.

Ibid.

At the end of the decade, without Saldanha, the daily became controlled by the regime
(Rocha, 2019).

Secret letter [Oficio secreto] n° 765-G.U., 6 February 1962, Diverse Reports—Angola. AHD,
MU/GM/GNP/135/Pt.37, Historical and Diplomatic Portuguese Archive.

Although less common in the Diario de Luanda, which favours information regarding
Angola, the metropolis and doctrinal opinion.

About 4.8 million people, according the 1960 census. Among the whole, only a litle part was
considered civilised: 280 thousand people, white, mixed race and black classified as inte-
grated in Portuguese culture. A great number of whites are illiterate. By the mid-1950s,
the number of Angolans living in conditions close to slavery would be around 300,000 (Bir-
mingham 2015, 69).

One regarding ethnic confrontations in the ex-Belgian Congo, on the 5th of August, the
other about the people of the region of Lundas. The latter, the only one about Angolan
themes, in a special issue of the holiday of 15th of August.

‘How | took part in the investiture of a traditional African chief’, memorialistic text published
on the 2nd August; ‘About Cabinda, Emidio Filipe wrote: | bid farewell with you maama



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES

cabinda ..., a chronic which evidences the contrast between an Angola of the interior and
that of the colonial city, published on August 20th.

49. Alexandre, “A Africa no imaginario politico,” 48.

50. Fonseca, Imprensa e o Império, na Africa, 238.

51. Seven if the edition of 31st July is considered.

52. Fonseca and Gomes, Herdis Anénimos [2]. Jornalismo de Agéncia, 68.

53. Mostly in the case of ABC, some news were attributed to A., an authorship that could not be
identified. They are written in ‘agency style’.

54. Mouillaud and Tétu, Le journal quotidien, 116.

55. Van Dijk, Discurso, Noticia e Ideologia, 66.

56. Salazar, Discursos e Notas Politicas, 196.

57. Pinto, Segredos do Império da llusitdnia, 388.

58. Alexandre, “O Império Colonial,” 39.

59. Garcia et al., “The Portuguese Empire: An Introduction,” 13.

60. Entmann, “Framing: Toward Clarification of a Fractured,” 52.

61. Carvalho, “Media(ted) Discourse and Society,” 169.

62. Hall, “Determination of News Photographs,” 235.

63. Rebelo, “Sobre a dupla e paradoxal fungdo dos media,” 102.

64. Fonseca, “O Intransigente: a imprensa de Angola,” 281.

65. Rocha, “Os jornais didrios de Luanda”.

66. Seaton and Pimlott, “Portuguese Media in Transition,” 94.

References

Alexandre, Valentim. “A Africa no imaginario politico portugués (séculos XIX-XX) [Africa in the
Political Portuguese Imaginaryl.” Penélope 15 (1995): 39-52.

Alexandre, Valentim. “O Império Colonial.” In Portugal Contempordneo [The Colonial Empire.
In Contemporary Portugal], edited by Anténio Costa Pinto, 39-60. Madrid: Sequitur,
2000.

Alexandre, Valentim. Contra o Vento — Portugal o Império e a Maré Anticolonial [Against the Wind
- Portugal the Empire and the Anticolonial Tide]. Lisboa: Temas e Debates-Circulo de Lei-
tores, 2017.

Baptista, Maria Manuel. “Como seiva em tronco forte’ — A Agéncia Noticiosa Lusitania e o projeto
imperial do Estado Novo [Like Sap in Strong Trunk — The National News Agency Lusitania
and the Imperial Project of the New Statel.” In Lusofonia e Interculturalidade. Promessa e
Travessia, edited by Moisés de Lemos Martins, 375-385, V. N. Famalicdo. Edicdes Himus,
2015. [https://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/2219/2136].

Bardin, Laurence. Andlise de Contetido [Content Analysis]. Lisboa: Edicdes 70, 1979.

Birmingham, David. A Short History of Modern Angola. London: Hurst, 2015.

Carvalho, Anabela. “Media(ted) Discourse and Society. Rethinking the Framework of Critical Dis-
course Analysis.” Journalism Studies 9, no. 2 (2008): 161-177.

Correia, Fernando, and Carla Baptista. Memérias Vivas do Jornalismo [Living Memories of Journal-
ism]. Lisboa: Caminho, 2010.

Entmann, Robert M. “Framing: Toward Clarification of a Fractured Paradigm.” Journal of Com-
munication 43, no. 4 (1993): 51-58.

17


https://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/article/view/2219/2136

18

JOAO MANUEL ROCHA

Ferro, Anténio. Entrevistas a Salazar [Salazar Interviewsl]. Lisboa: Parceria A. M. Pereira, 2007. Rep-
rinting of the original, Salazar (Lisboa: Empresa Nacional de Publicidade), with preface and
notes by Fernando Rosas.

Fonseca, Isadora de Ataide. “A Imprensa e o Império na Africa Portuguesa, 1842-1974 [Press and
the Empire in Portuguese Africal.” PhD diss., Universidade de Lisboa-Instituto de Ciéncias
Sociais, 2014.

Fonseca, Isadora de Ataide. “O Intransigente: a Imprensa de Angola e a durabilidade do Estado
Novo [The Intransigente: The Press of Angola and the Durability of the New Statel.” In
Salazar, o Estado Novo e os Media, edited by José Luis Garcia, Tania Alves and Yves
Léonard, 263-281. Lisboa: Edicdes 70, 2017.

Fonseca, Wilton and A. Santos Gomes. Herdis Anénimos [2]. Jornalismo de Agéncia — Histdria da
Lusitdnia e da ANI (1944-1975) [Anonymous Heroes (2). Newsagency Journalism - History
of Lusitania and ANI]. Lisboa: Perfil Criativa Edicdes, 2017.

Galtung, Johan, and Mari Holmboe Ruge. “The Structure of Foreign News The Presentation of the
Congo, Cuba and Cyprus Crises in Four Norwegian Newspapers.” Journal of Peace Research
2, no. 1 (1965): 64-90.

Garcia, José Luis, Chandrika Kaul, Filipa Subtil, Alexandra Santos. “The Portuguese Empire: An
Introduction.” In Media and the Portuguese Empire, edited by José Luis Garcia et al., 1-
27. Cham: Palgrave Macmillan, 2017.

Hall, Stuart. “The Determination of News Photographs.” In The Manufacture of News: Social Pro-
blems, Deviance, and the Mass Media, edited by Stanley Cohen and Jock Young, 226-243.
London: Constable, 1981 [1973].

Jerénimo, Miguel Bandeira, and Anténio Costa Pinto. “Modernizing Empire? Politics, Culture, and
Economy in Portuguese Late Colonialism.” In The Ends of European Colonial Empires, Cases
and Comparisons, edited by Miguel Bandeira Jerénimo and Anténio Costa Pinto, 51-80.
Basingstoke: Palgrave McMillan, 2015.

Krippendorf, Klaus. Content Analysis: An Introduction to Its Methodology. Thousand Oaks: Sage,
2004 [1980].

Lemos, Mério Matos. “A Propaganda Oposicionista contra o Estado Novo durante os periodos
eleitorais (1945-1973) [The Oppositionist Propaganda Against the New State During Elec-
toral Periods (1945-1973)].” In A Cultura do Poder — A Propaganda nos Estados Autoritdrios,
edited by Alberto Pena-Rodriguez and Heloisa Paulo, 387-412. Coimbra: Imprensa da Uni-
versidade de Coimbra, 2016.

Lopo, Julio de Castro. Jornalismo de Angola: subsidios para a sua histéria. Luanda: Centro de Infor-
macao de Turismo de Angola, 1964.

Melo, A. Borges de. Histéria da Imprensa de Angola [History of the Press in Angola]. Queimados-
Rio de Janeiro: Semana llustrada, 1993.

Melo, Daniel. “Imperial Taboos: Salazarist Censorship in The Portuguese Colonies.” In Media and
the Portuguese Empire, edited by José Luis Garcia et al., 161-178. Cham: Palgrave Macmil-
lan, 2017.

Mouillaud, Maurice and Jean-Francois Tétu. Le journal quotidien [The Daily Newspaper]. Lyon:
Presses Universitaires de Lyon, 1989.

Oliveira, Pedro Aires. “Harold Macmillan, os ‘Ventos de Mudanca’ e a crise portuguesa (1960-
1961) [Harold Macmillan, the ‘Winds of Change’ and the Portuguese Crisis (1960-
1961)1." Revista Relagdes Internacionais 30 (2011): 21-38.



LOOKING AT AFRICA WITH LISBON EYES

Pimenta, Fernando Tavares. “Nacionalismo, Oposicao e Propaganda politica em Angola (1945-
1961) [Nationalism, Opposition and Political Propaganda in Angola (1945-1961)]1." In A
Cultura do Poder — A Propaganda nos Estados Autoritdrios, edited by Alberto Pena-Rodri-
guez, and Heloisa Paulo, 367-386. Coimbra: Imprensa da Universidade de Coimbra, 2016.

Pinto, José Filipe. Segredos do Império da llusitdnia: A Censura na Metrépole e em Angola [Secrets
of the ‘llusitania’ Empire. The Censorship in Metropolis and in Angola]. Coimbra: Edicbes
Almedina, 2011.

Rebelo, José. “Sobre a dupla e paradoxal fun¢do dos media: portadores da ideologia dominante
e veiculos do discurso disruptivo [About the Double and Paradoxical Function of the
Media: Bearers of the Ruling Ideology and Vehicles of Disruptive Discourse.” JANUS.NET
e-Journal of International Relations 5, no. 2 (2014): 99-113. http://observare.ual.pt/janus.
net/images/stories/PDF/vol5_n2/pt/pt_vol5_n2_art6.pdf.

Rego, Raul. 1969. “A censura prévia administrativa [The Administrative Prior Censoshipl.” In I
Congresso Republicano de Aveiro, Teses e Documentos (Volume 1), edited by Vv. Aa., 161-
182. Lisboa: Seara Nova.

Rocha, Jodo Manuel. 2019. “Os jornais didrios de Luanda em vésperas da guerra colonial [The
Daily Newspapers of Luanda on the Eve of the Colonial War].” Ler Histéria 74. doi:10.
4000/lerhistoria.4898.

Salazar, Oliveira. Discursos e Notas Politicas Ill 1938—1943 [Discourses and Political Notes Ill 1938-
1943]. Coimbra: Coimbra Editora, 1943.

Seaton, Jean, and Ben Pimlott. “The Portuguese Media in Transition.” In The Press and the Rebirth
of Iberian Democracy, edited by Kenneth Maxwell, 93-115. Westport: Greenwood Press,
1983.

Torres, Adelino. 2000. “Preambulo [Preamble].” In Um Testemunho para a Histéria de Angola — Do
Huambo ao Huambo, edited by Ddaskalos Socrates, 9-32. Lisboa: Veja.

Van Dijk, Teun A. Ideology - A Multidisciplinary Approach. London: Sage, 1998.

Van Dijk, Teun A. Discurso, Noticia e Ideologia. Estudos na Andlise Critica do Discurso [Discourse,
News and Ideology. Studies in Critical Discourse Analysis]. Porto: Campo das Letras, 2005.

Joao Manuel Rocha, ISCTE - Instituto Universitario de Lisboa (ISCTE-IUL), Lisboa, Portugal
and Universidade Catdlica Portuguesa. E-mail: gjoaorocha@gmail.com, https://orcid.
0rg/0000-0001-6835-1163

19


http://observare.ual.pt/janus.net/images/stories/PDF/vol5_n2/pt/pt_vol5_n2_art6.pdf
http://observare.ual.pt/janus.net/images/stories/PDF/vol5_n2/pt/pt_vol5_n2_art6.pdf
https://doi.org/10.4000/lerhistoria.4898
https://doi.org/10.4000/lerhistoria.4898
mailto:gjoaorocha@gmail.com
https://orcid.org/0000-0001-6835-1163
https://orcid.org/0000-0001-6835-1163

	Abstract
	Introduction
	Methodological Paths
	The Luanda Dailies … 
	 … the ABC’s Specificity

	A Telegraphic Coverage
	Results from the Analysis
	Interpretations and Conclusions
	Disclosure Statement
	Notes
	References



